<\/span><\/h3>\nPrzede wszystkim, warto przyzna\u0107 \u017ce jako rodzice, nie zawsze mo\u017cemy by\u0107 \u015bwietnie przygotowani na zaradzenie z\u0142o\u015bci naszych pociech, ale pami\u0119tajmy – to nie jest sobie przeciwko nam, tylko one ucz\u0105 si\u0119 radzenia sobie w \u015bwiecie pe\u0142nym wyzwa\u0144. Wybaczajmy sobie, gdy nie reagujemy idealnie<\/b>, ale uczmy si\u0119 lepszych podej\u015b\u0107 z czasem.<\/p>\n<\/span>Po pierwsze: Uspokojenie emocji dziecka<\/span><\/h3>\nTo bardzo wa\u017cne, aby uspokoi\u0107 emocje dziecka<\/b>, zanim zaryzykujemy jak\u0105kolwiek pr\u00f3b\u0119 nauczania. Je\u017celi nasze dziecko jest bardzo zdenerwowane lub p\u0142acze, nie jest w stanie my\u015ble\u0107 czy racjonalizowa\u0107 sytuacji, dlatego najlepiej zareagowa\u0107 na p\u0142acz dziecka<\/b> poprzez wsparcie, zrozumienie i cierpliwo\u015b\u0107.<\/p>\n<\/span>Po drugie: Pokazujemy empati\u0119<\/span><\/h3>\nKiedy zauwa\u017camy, \u017ce nasze dziecko czuje z\u0142o\u015b\u0107, zar\u00f3wno w przypadku 2-latka<\/b>, jak i starszych brzd\u0105c\u00f3w, warto pokaza\u0107 im empati\u0119 oraz zrozumienie dla uczu\u0107 jakie prze\u017cywaj\u0105. Mo\u017cemy powiedzie\u0107 co\u015b w rodzaju “rozumiem, \u017ce jeste\u015b z\u0142y, bo nie mo\u017cesz tego zrobi\u0107”, \u017ceby pokaza\u0107, \u017ce je s\u0142uchamy. To bardzo wa\u017cne, aby w spos\u00f3b \u0142agodny komunikowa\u0107 nasze zrozumienie dla ich uczu\u0107, przede wszystkim m\u00f3wimy tu o zrozumieniu z\u0142o\u015bci dwulatka<\/b>, dop\u00f3ki nie uda nam si\u0119 stworzy\u0107 bezpiecznego przestrzeni emocjonalnej.<\/p>\n<\/span>Po trzecie: \u015aci\u015blejsza komunikacja z dzieckiem<\/span><\/h3>\nJe\u015bli dziecko jest ju\u017c na tyle uspokojone, \u017ceby s\u0142ucha\u0107 naszych s\u0142\u00f3w oraz nawi\u0105za\u0107 komunikacj\u0119, warto wykorzysta\u0107 to do nauczenia go radzenia sobie z z\u0142o\u015bci\u0105. Wyja\u015bniamy dziecku przyczyny z\u0142o\u015bci<\/b> oraz dowodzimy, \u017ce potrafimy zrozumie\u0107 jego stan – to pozwoli mu na nauczenie si\u0119 nazywania swoich uczu\u0107 oraz radzenia sobie z emocjami, co jest bardzo istotne dla prawid\u0142owego rozwoju psychospo\u0142ecznego.<\/p>\n<\/span>Po czwarte: Uczymy radzenia sobie z negatywnymi emocjami<\/span><\/h3>\nZapo\u015br\u00f3d wielu metod na radzenie sobie z negatywnymi emocjami<\/b>, jedn\u0105 z nich mo\u017ce by\u0107 nauczenie dziecka jak reagowa\u0107 na pouczenie od rodzica – czyli uczenie go, jak zareagowa\u0107 na z\u0142o\u015b\u0107 podczas wespolnego sp\u0119dzania czasu, na przyk\u0142ad poprzez wykorzystanie relaksuj\u0105cych technik. Jest wiele r\u00f3\u017cnych sposob\u00f3w uczenia dziecka tego procesu, a najlepsze b\u0119dzie takie, kt\u00f3re b\u0119dzie dostosowane do potrzeb naszego dziecka.<\/p>\n<\/span>Po pi\u0105te: Wypracowanie dobrego przyk\u0142adu zachowania<\/span><\/h3>\nJako rodzice, jeste\u015bmy najlepszymi nauczycielami dla naszych dzieci. Stawanie si\u0119 dobrym przyk\u0142adem<\/b> to jeden z kluczowych element\u00f3w w procesie edukacji naszych pociech. Poka\u017cmy, co oznacza by\u0107 spokojnym, zrelaksowanym i zdolnym do radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Dziecko z du\u017c\u0105 prawdopodobie\u0144stwem b\u0119dzie na\u015bladowa\u0107 nasze mniej lub bardziej pozytywne reakcje.<\/p>\n<\/span>Wsparcie emocjonalne i radzenie sobie z z\u0142o\u015bci\u0105 dzieci<\/span><\/h3>\nW rozwoju emocjonalnym dziecka kluczowe jest wsparcie rodzica oraz przekazywanie umiej\u0119tno\u015bci radzenia sobie z trudnymi emocjami. Aby pom\u00f3c dzieciom w tym procesie, warto pami\u0119ta\u0107 o kilku podstawowych krokach:<\/p>\n
\n- Uspokojenie emocji<\/b> – reagowanie na p\u0142acz i z\u0142o\u015b\u0107 dziecka z cierpliwo\u015bci\u0105 i zrozumieniem, aby uzyska\u0107 lepsze rezultaty w komunikacji oraz przekazaniu nauki.<\/li>\n
- Empatia<\/b> – wyra\u017canie zrozumienia dla uczu\u0107 dziecka – zw\u0142aszcza w przypadku z\u0142o\u015bci dwulatka lub starszych dzieci – pomo\u017ce im czu\u0107 si\u0119 odpowiednio zrozumianymi i wspieranymi.<\/li>\n
- Komunikacja<\/b> – wyja\u015bnienie przyczyn z\u0142o\u015bci i dyskusja o uczuciach po uspokojeniu dziecka pomo\u017ce mu lepiej zrozumie\u0107 sytuacj\u0119 i swoje emocje.<\/li>\n
- Uczy\u0107 radzenia sobie z negatywnymi emocjami<\/b> – nauka reagowania na z\u0142o\u015b\u0107 poprzez relaksuj\u0105ce techniki lub spokojne rozmowy pozwoli dziecku funkcjonowa\u0107 w przysz\u0142o\u015bci z wi\u0119ksz\u0105 empati\u0105 i emocjonalnym rozeznaniem.<\/li>\n
- Wz\u00f3r do na\u015bladowania<\/b> – rodzice jako nauczyciele powinni pokazywa\u0107 swoim dzieciom, jak stawia\u0107 czo\u0142a negatywnym emocjom oraz radzi\u0107 sobie z nimi poprzez w\u0142asne dzia\u0142ania i reakcje.<\/li>\n<\/ul>\n
Pami\u0119taj\u0105c o powy\u017cszych zasadach, rodzice s\u0105 w stanie pom\u00f3c swoim dzieciom w efektywny spos\u00f3b poradzi\u0107 sobie z emocjami oraz wykszta\u0142ci\u0107 zdolno\u015b\u0107 do zdrowego regulowania i wyra\u017cania uczu\u0107.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Ka\u017cde dziecko przejawia z\u0142o\u015b\u0107 w r\u00f3\u017cnym stopniu i okresie swojego rozwoju. Szczeg\u00f3lnie wyj\u0105tkowy okres to wiek dw\u00f3ch lat,…\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3872,"comment_status":"","ping_status":"","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"csco_singular_sidebar":"","csco_page_header_type":"","csco_page_load_nextpost":"","csco_post_video_location":[],"csco_post_video_url":"","csco_post_video_bg_start_time":0,"csco_post_video_bg_end_time":0,"footnotes":""},"categories":[238,236,237],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3873"}],"collection":[{"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3873"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3873\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3872"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3873"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3873"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pomocpubliczna.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3873"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}